U okviru programske celine Narodnog pozorišta „Platforma“, profesorka Biljana Dojčinović održala predavanje posvećeno stvaralaštvu Virdžinije Vulf i njenom najpoznatijem romanu „Orlando”
15 april 2021
U okviru programske celine Narodnog pozorišta „Platforma“, koju vodi rediteljka Ana Konstantinović, 15. aprila na Sceni „Raša Plaović“, profesorka Biljana Dojčinović održala je veoma uspešno predavanje posvećeno stvaralaštvu Virdžinije Vulf i njenom najpoznatijem romanu „Orlando”.
Prisutne je pozdravila Ana Konstatinović koja je, između ostalog, napomenula da je povod za ovaj događaj bila nedavna premijera predstave „Orlando”, u režiji Bojana Đorđeva, dramatizaciji Tanje Šljivar i sa dopisanim tekstom Gorana Ferčeca.
Ona je ocenila da je reč o jednoj „veoma uzbudljivoj, kompleksnoj i duhovitoj predstavi“ fokusiranoj na istraživanje ljudskog identiteta i roda kao samo jednog od aspekata ličnosti.
„Narodno pozorište, na ovaj način, želi da pokrene dijalog sa publikom i da se kroz reaznolike programe istraže konteksti u kojima predstave nastaju. Ovim programom započinjemo niz događaja koji će se baviti raznim temama proisteklim iz naših predstava na repertoaru ili neposredno vezanim za njih“, najavila je Ana Konstatinović.
U uvodnom delu izlaganja, profesorka Biljana Dojčinović je, osvrćući se na biografiju slavne autorke, istakla da je Virdžinija Vulf „proživela 59 godina i za to vreme stvorila jedan zamašan i izuzetan opus koji je čini jednom od najvažnijih autorki i autora onoga što se naziva visoki modernizam“.
Govoreći o „Orlandu“ kazala je da je „čitav taj roman je, u stvari, jedna velika šala i ta šala je u određenim aspektima parodija, a u nekim drugim – neka vrsta blagog podsmevanja određenim pojavama u društvu“.
„On se čita i kao obrazovni roman. To je onaj roman koji podrazumeva razvoj junaka, a s obzirom na to da Orlando ima i umetničke pretenzije, mogli bismo da kažemo i da je to roman o umetniku“, rekla je profesorka Dojčinović.
Predavanje je bilo prenošeno uživo na onlajn kanalima Narodnog pozorišta u Beogradu (YouTube, Facebook).
„Orlando“ je poznat kao najduže ljubavno pismo na svetu – upućeno Viti Sakvil Vest aristokratkinji i pesnikinji koja je poslužila Virdžniji Vulf za oblikovanje ovog čudesnog heroja koji nakon dvesta godina života postaje heroina i nakon još trista godina u svojoj trideset i petoj konačno uspeva i da objavi svoj rukopis poeme „Hrast“, na datum objavljivanja samog romana. Knjiga je pisana iz pozicije sveznajućeg bestelesnog pripovedača, a pravih dijaloga gotovo da i nema.
Tanja Šljivar je zadržala taj ton ljubavnog pisma / govora zaljubljenog/e pa se i sama dramatizacija sastoji iz pokušaja svih likova koji su na ovaj ili onaj način zaljubljeni u Orlanda da ga/je opišu, da isčitaju – uz pomoć pisama, astrologije, tarota, pasulja, šolje čaja i dlana, i ispričaju tu nemoguću biografiju (više o predstavi „Orlando" možete da pročitate OVDE).
Biljana Dojčinović (1963), redovna profesorka na Katedri za opštu književnost i teoriju književnosti Filološkog fakulteta Univerziteta u Beogradu.
Jedna je od osnivačica Centra za ženske studije u Beogradu kao i Indok centra Asocijacije za žensku inicijativu. Glavna urednica Genera, časopisa za feminističku teoriju, od 2002. do 2008.
Od 2009. članica upravnog odbora COST Action IS0901, Women Writers in History: Toward a New Understanding of European Literary Culture (2009–2013). Od 2011. rukovoditeljka istraživačkog projekta Knjiženstvo – teorija i istorija ženske književnosti na srpskom jeziku do 1915. godine.
Objavila je knjige Ginokritika: Rod i proučavanje književnosti koju su pisale žene (1993); Odabrana bibliografija radova iz feminističke teorije/ženskih studija 1974–1996 (1997); Gradovi, sobe, portreti (2006); GendeRingS: Gendered Readings in Serbian Women's Writing (CD) (2006); Kartograf modernog sveta (2007); Susreti u tami: uvod u čitanje Virdžinije Vulf (2011) i Pravo sunca: Drugačiji modernizmi (2015).
Izdanja koja je uredila, samostalno ili u saradnji, u okviru projekta Knjiženstvo nalaze se na linku http://www.knjizenstvo.rs/sr/izdanja.