Narodno pozorište Sarajevo posle tri decenije ponovo na sceni Narodnog pozorišta u Beogradu
11 februar 2022
Narodno pozorište Sarajevo posle pauze od tri decenije ponovo će gostovati na sceni Narodnog pozorišta u Beogradu.
Najstarija i najveća teatarska kuća u Bosni i Hercegovini predstaviće se beogradskoj publici na Velikoj sceni svojim novim produkcijama – 20. februara (19,30) izvešće dramu „To nikad nigdje nije bilo" po motivima romana „Istorija bolesti" Tvrtka Kulenovića, a dan kasnije, u istom terminu, ansambl Baleta odigraće predstavu „Žetva“, u koreografiji i režiji Edine Papo.
Komad „To nikad nigdje nije bilo" postavio je priznati bosanskohercegovački Dino Mustafić, koji je često režirao i u Beogradu, a u podeli su Slaven Vidak, Vedrana Božinović, Kaća Dorić, Ermin Sijamija, Aldin Omerović, Emina Muftić, Mona Muratović, Merima Lepić Redžepović, Belma Salkunić, Hana Zrno, Helena Vuković, Mak Čengić, Dino Bajrović i Adnan Salihović.
Prema rečima dramaturga Darka Lukića, Kulenovićeva „knjiga odlazaka, istorija gubitaka, propuštenih pozdravljanja i nemogućih opraštanja, obraća nam se danas iz prošlog vremena, kako bi nas uvela u razgovore sa vremenom sadašnjim“.
„Dokumentarno i dokumentarističko predložak je i oslonac za našu predstavu, u onoj meri u kojoj su to bili i za roman Tvrtka Kulenovića. Kao inspiracija za umetničko istraživanje koje je u ovom slučaju teatar sećanja. Teatar koji je, kako bi Hajner Miler rekao, prozor kroz koji gledamo u prošlost. Istovremeno je on ovde i okvir za sliku naše sadašnjosti. Možda preko njegovog ruba pomalo izvirujemo i u neku još nevidljivu, maglovitu budućnost. Predstava izrasta kao proces razgovora između knjige, pozornice i gledališta. Suočavanje, sećanje, propitivanje, svedočenje. Sučeljavanje mnogih malih, privatnih istorija s onim velikim, kolektivnim, službenim istorijama“.
Više o ovoj predstavi možete da pročitate OVDE
Edina Papo za balet „Žetva“ kaže da se zahvaljujući njemu ponovo zaljubila u teatar.
„Muzika, sadržaj, igrači, strepnja, odgovornost… Danas se klasični, moderni, neoklasični balet i druge savremene forme plesa, nesumnjivo prepliću. Klasični balet doživljavam kao temeljni jezik. Kako je klasična muzika zapisana notama večna, tako je i klasični balet večan, ima svoju posebnu strukturu i poseban značaj. Ovde sam kao koreografkinja crpila inspiraciju odasvud. Nakon 71 godine od nastanka ovog baleta, muzika Borisa Papandopula vas “tera” da predstava ne bude klasična. Žetva ima nečeg neobičnog, posebnog, mističnog, šokantnog i, slobodno mogu reći, revolucionarnog. Moje viđenje Žetve je prilagoditi je sadašnjem trenutku, da bude dinamična i prirodnija. Verujem da sam na taj način predstavu približila gledaocu, pogotovu mladima koji uče da vole balet kao umetnost... Radeći od srca dobili smo kvalitetnu predstavu i, nadam se, dugog veka. Moj rad je ritual, koji se ogleda u onome što sam ostavila svetu iza sebe“.
Više o ovoj predstavi možete da pročitate OVDE
U vezi sa ovim gostovanjem, u periodu od 20. februara do 3. marta, u foajeu Druge galerije Velike scene publika i posetioci moći će da vide izložbu povodom 100 godina postojanja Narodnog pozorišta Sarajevo
IZVEŠTAJ SA KONFERENCIJE ZA MEDIJE ODRŽANE 19. FEBRUARA U FOAJEU DRUGE GALERIJE
Narodno pozorište Sarajevo gostovaće sa dve predstave sutra i u ponedeljak, 20. i 21. februara, na Velikoj sceni Narodnog pozorišta u Beogradu, najavljeno je u susretu novinara, sa kompletnom ekipom sarajevskog teatra, održanim u subotu 19. februara u foajeu Druge galerije.
Gosti će sutra izvesti dramsku predstavu “To nikad nigdje nije bilo” po motivima romana “Istorija bolesti” Tvrtka Kulenovića, u režiji Dina Mustafića, upravnika NP Sarajevo, a u ponedeljak balet “Žetva”, u koreografiji i režiji Edine Papo.
NP Sarajevo u aktuelnoj sezoni proslavlja izuzetan jubilej – 100 godina od osnivanja.
Dramski projekat okuplja sledeću glumačku ekipu – Slaven Vidak, Vedrana Božinović, Kaća Dorić, Ermin Sijamija, Aldin Omerović, Emina Muftić, Mona Muratović, Merima Lepić Redžepović, Belma Salkunić, Hana Zrno, Helena Vuković, Mak Čengić, Dino Bajrović, Adnan Salihović.
Autorski tim čine i Darko Lukić, pisac adaptacije i dramatizacije romana, scenograf Mirna Ler, kostimograf Lejla Hodžić, dramaturg Vedrana Božinović, kompozitor Damir Imamović, koreograf Ena Kurtalić.
Svetislav Goncić, v.d. upravnika Narodnog pozorišta, poželeo je dobrodošlicu ansamblu iz Sarajeva, čestitao im jubilej – vek od osnivanja i zahvalio se na izvanrednom gostoprimstvu i burnim aplauzima koje su doživeli nedavno, kada je Narodno pozorište u Beogradu gostovalo u Sarajevu sa dve predstave.
Beogradski nacionalni teatar je u NP Sarajevo gostovao 7. i 8. februara sa komedijom „Ožalošćena porodica“ Branislava Nušića, u režiji Jagoša Markovića, i baletom „Sedam smrtnih grehova“ koreografa Igora Pastora, a onda su turneju nastavili u Banjaluci 9. i 10. februara.
„Živimo u vreme povezivanja, ceo svet se danas na mnoge načine povezuje, tako da je ovo dobar način i odlična prilika da nas ovaj kulturološki prostor sve zajedno podstakne na jedan novi kvalitet. Mislim da će od ovakvih gostovanja i druženja sigurno izaći nešto kreativno novo“, naglasio je Goncić.
Ocenio je da je regionala saradnja veoma važna i otkrio da uveliko postoje kontakti sa pozorištima iz Bugarske i Rumunije za buduće moguće projekte.
Reditelj komada „To nigdje nije bilo“ Dino Mustafić, koji je direktor NP Sarajevo, složio se kako je neophodno produbiti saradnju na više nivoa, da ne ostane samo na razmeni gostovanja predstava, već da ostvare i nove projekte u vidu koprodukcije, ali i većih produkcija sa teatrima celog regiona bivše SFRJ, kao osnova kulturne diplomatije.
„U sezoni pred nama kada slavimo 100 godina, otvaramo novo poglavlje za nove saradnje dve pozorišne kuće Beograda i Sarajeva. Živimo u periodu kad je kultura važna i potrebno je dati pečat jednom vremenu. Umetnici se uvek prepoznaju po jeziku i prema senzibilitetu. Slavićemo jezik uzvišenosti i plemenitosti“, podvukao je Mustafić.
Podsetio je da je Branislav Nušić bio direktor NP Sarajevo, te da su uvek bili povezani pisci, reditelji, glumci i baletski umetnici ova dva teatra.
Vedrana Božinović, glumica i direktorka Drame NP Sarajevo, opisala je njihovu dramsku predstavu kao bolnu, delikatnu i važnu, kao istoriju bolesti društva, prema postmodernističkom romanu toka svesti.
Drama „To nikad nigdje nije bilo“ govori o ratu u Sarajevu, a zapravo je intimna priča pisca Kulenovića o njegovoj ženi koja umire od raka.
Autor dramatizacije romana Darko Lukić, zapisao je u svojim beleškama da se roman bavi životom koji se u raznim situacijama ne živi, nego boluje, a takvo pisanje je hronika svojevrsne “istorije bolesti”.
Ta knjiga odlazaka, istorija gubitaka, propuštenih pozdravljanja i nemogućih opraštanja, obraća se čitaocima danas iz prošlog vremena, kako bi uvela u razgovore sa sadašnjim trenutkom.
Dokumentarni predložak je i oslonac za predstavu, u onoj meri kao i za sam roman.
Književnik Tvrtko Kulenović (1935 – 2019) bio je romanopisac, putopisac, scenarista i esejista, rođen u Šapcu, gde je proveo detinjstvo i završio osnovnu školu.
Gimnaziju je pohađao u Sarajevu, a Filozofski fakultet 1960. godine u Beogradu.
Krajem šezdesetih godina radio je kao dramaturg u NP Sarajevo. Predavao je na Akademiji scenskih umjetnosti u Sarajevu, Akademiji umetnosti u Novom Sadu i Fakultetu dramskih umetnosti u Beogradu, i kao gostujući profesor na univerzitetima u SAD.
“Žetva” je balet u dva čina i tri slike, na muziku jugoslovenskog kompozitora Borisa Papandopuloa (1906-1991), čiju koreografiju i režiju potpisuje Edina Papo.
Učesnici su – Tamara Ljubičić, Nataša Gaponko, Ekaterina Vereščagina, Petar Đorčevski, Elio Arnoldo Villa Garcia, Evgeny Gaponko, Ivan Salonski, a kreativni autorski tim čine još – scenograf Josip Lovrenović, kostimograf Katarina Radošević Galić, dramaturg Asja Krsmanović i drugi.
Edina Papo je istakla da je dugo istraživala taj baletski komad, da je uživala u radu i da se zahvaljujući muzici sjajnog kompozitora,, ponovo zaljubila u teatar.
„Balet je veoma kompleksna umetnost. Proces rada je bio dug na“ Žetvi“, probali smo po raznim sobama u doba korone. Ne možemo opet biti toliko zatvoreni u naše sredine, potrebno je da gostujemo, kao sada kod vas“, napomenula je koreografkinja Papo, inače i predsednica UO NP Sarajevo.
Boris Papandopulo je bio dirigent, kompozitor, pedagog, organizator, korepetitor, ostavio je blistave tragove u gradovima u kojima je živeo i radio – Zagrebu, Rijeci, Splitu i Sarajevu, čak i Kairu gde je bio angažovan kao stalni gost dirigent.
Balet “Žetva” imao je praizvedbu pre 71 godinu, a premijera nove verzije je izvedena pred novu godinu – 29. decembra 2021.
Muzika hrvatskog umetnika inspiriše da predstava ne bude klasična, i tako “Žetva” ima nečeg neobičnog, posebnog, mističnog, šokantnog i – revolucionarnog.
Novinarima su se obratile i direktorka Drame NP u Beogradu Molina Udovički Fotez i nova umetnička direktorka Baleta Ana Pavlović, ističući zadovoljstvo aktuelnom razmenom predstava, važnost povezivanja umetnika i uverenje da je ovo početak novog poglavlja u odnosima dva nacionalna teatra.
Povodom gostovanja, u foajeu druge galerije Velike scene publika će od 20. februara do 3. marta moći da vidi izložbu posvećenu stogodišnjici Narodnog pozorišta Sarajevo.
Slične vesti
Redizajnirani izlozi zgrade Narodnog pozorišta u Beogradu, prvi put posle tri decenije
POSLE KRAĆE PAUZE, OPERA "IN HOC SIGNO..." PONOVO NA REPERTOARU NARODNOG POZORIŠTA
"LjUBAVNI NAPITAK" POSLE DVE I PO GODINE PONOVO UVRŠTEN NA OPERSKI REPERTOAR
SVEČANIM PROGRAMOM NA VELIKOJ SCENI, NARODNO POZORIŠTE U BEOGRADU PROSLAVILO 146 GODINA POSTOJANjA
SVEČANIM PROGRAMOM NA VELIKOJ SCENI, NARODNO POZORIŠTE U BEOGRADU PROSLAVILO 147. GODINA POSTOJANjA
SVEČANIM PROGRAMOM NA VELIKOJ SCENI, NARODNO POZORIŠTE U BEOGRADU PROSLAVILO 148. GODINA POSTOJANjA
Svečanim programom na Velikoj sceni Narodno pozorište u Beogradu proslavilo 155. godina postojanja
SOFOKOLOVA "ANTIGONA", POSLE PAUZE OD 14 MESECI, PONOVO NA DRAMSKOM REPERTOARU VELIKE SCENE