BELINIJEVA „NORMA“, U REŽIJI ĐANKARLA DEL MONAKA, SA SANjOM KERKEZ U NASLOVNOJ ULOZI, PREMIJERNO IZVEDENA NA VELIKOJ SCENI
10 jun 2017
Opera Vinćenca Belinija „Norma“, pod dirigentskom upravom maestra Dejana Savića, u postavci i scenografiji čuvenog italijanskog reditelja, umetnika svetske reputacije i karijere, Đankarla del Monaka, premijerno je izvedena 10. juna na Velikoj sceni.
U ovom remek-delu operske umetnosti, u kojem se prepliću ljubav, kajanje, izdaja, osveta, žrtvovanje, naslovnu rolu Norme, prvosveštenice hrama, pevala je sopran Sanja Kerkez, rimski prokonzul u Galiji Polion bio je tenor Jaanko Sinadinović, ulogu Adalđize, mlade sveštenice u hramu boga Irminsula, dočarala je mecosopran Dragana del Monako, a druidskog prvosveštenika Oroveza – bas Nenad Jakovljević.
U toj najpopularnijoj operi italijanskog ranog belkanta, s kojom je Bellini dostigao vrhunac svog razvoja i stvorio delo velike lirske i dramatske lepote, rolu Normine služavke Klotilde ostvarila je mecosopran Ljubica Vraneš, a Polionovog pratioca Flavija, tenor Slobodan Živković.
Libreto je napisao Feliće Romani, prema istoimenom tragičnom delu Aleksandra Sumea.
„Norma” se sastoji iz dva čina, od koji svaki ima po dve scene.
Ove lirska tragedija opisuje događaje u Galiji, tačnije, u svetom gaju i hramu boga Irminsula, u prvom veku nove ere, kada je Galija bila pod okupacijom Rimljana i kada druidi, sveštenički stalež kod starih Kelta, pripremaju ustanak protiv njih.
Velika druidska sveštenica Norma prekršila je sveštenički zavet čistoće zaljubivši se u Polliona s kojim je dobila dvoje dece. Međutim, on se zaljubljuje u Adalđizu. Polion hoće da napusti Normu i želi da sa Adalđizom ode u Rim.
Bellinijeva heroina Norma razapeta je između svete obaveze služenja vlastitom narodu i ljubavi prema neprijateljskom osvajaču, a rešenje nalazi u ličnom žrtvovanju.
Na kraju će sama sebe optužiti za greh koji je počinila, Polion će se pokajati, i oboje će zajedno otići u smrt.
Slavni umetnik Đankarlo del Monako, koji je režirao u brojnim poznatim teatrima širom sveta, uradio je potpuno modernu postavku u duhu grčke tragedije s obzirom na to da naslovna junakinja neodoljivo podseća na Euripidovu Medeju. Naime, obe su ostavljene od muškaraca koje vole i željne su osvete.
Režija „Norme je, uostalom, kao i kostimi Stele del Monako, i svedena scenografija, koja prati tok radnje, istorijski apsolutno neutralna.
Nova postavka Belinijeve opere snažno je delovala na publiku u prepunoj sali koja je na kraju predstave kompletnu umetničku i saradničku ekipu, a posebno glavne protagoniste, nagradila višeminutnim burnim ovacijama i uzvicima „bravo“.
U predstavi je učestvovao Orkestar, Hor i Balet Narodnog pozorišta u Beogradu.
Koncertmajstor je bila Vesna Jansens, a šef Hora Đorđe Stanković.
U autorskoj ekipi su i Katarina Grčić Nikolić (kostimograf realizator), Jakopo Pantani (dizajn svetla), Dijana Cvetković (asistent dirigenta), Ivana Dragutinović Maričić (pomoćnik reditelja), Aleksandar Nikolić/ Vladan Đurković (asistenti reditelja), Miraš Vuksanović (scenograf realizator), Jasna Saramandić/ Milica Vučković (asistenti scenografa) i Aleksandra Pecić (asistent kostimografa).
Prva repriza biće održana u subotu 17. juna.
M.B.