U MUZEJU NP PREDSTAVLjENA KNjIGA "INTUITIVNI SVET RANKA MLADENOVIĆA"


10 april 2013

Knjiga Ivane Ignjatov Popović "Intuitivni svet Ranka Mladenovića", koju je objavila Matica srpska iz Novog Sada, predstavljena je 11. aprila u Muzeju Narodnog pozorišta u Beogradu, u okviru ciklusa "Promocije".

U ime Kuće, prisutne je pozdravio novoimenovani direktor Muzeja Dragan Stevović, koji je na tu funkciju postavljen pre dva dana.
On je posebno pozdravio članove porodice Ranka Mladenovića - sina Balšu i njegovu kćerku Ranku, kao i gospodina prof. dr Dušana Rnjaka, predstavnika "Matice Srpske".
Strukturu knjige čine dva dela podeljena u tri celine. U prvom delu, autorka je krenula od poetike Ranka Mladenovića i njenih korena kako bi se pokazala njegova čvrsta vezanost za nemački ekspresionizam odakle je preuzimao ideje za svoje dramske inovacije prikazane u dramskim gatkama, a čiji se uticaj osećao i u njegovim građanskim drama, pa donekle i u dramama nastalim u zarobljeništvu.
Najobimniji deo knjige predstavlja poglavlje "Ranko Mladenović kao tumač dramskog ostvarenja". U njemu se želi ukazati na Mladenovićevo konstruktivno razmatranje dramatizacija dela Dostojevskog i Bore Stankovića, kao i na njegovo tumačenje groteksnog kao večnog u dramskom ostvarenju.
U poglavlju "Ranko Mladenović kao istoričar pozorišta" želi se ukazati na njegovo viđenje početka pozorišne delatnosti s Dalekog istoka, preko antičke Grčke, Zapadne Evrope, Srbije (srednjevekovne i savremene) pa sve do "novog" američkog pozorišta.
Drugi deo knjige posvećen je dramskom stvaralaštvu Ranka Mladenovića.
- Pozorište je jedan od najmoćnijih instrumenata za istraživanje i shvatanje čovekove duše, za istraživanje sveta i čovekovog mesta u njemu, ali i mesto s naročitom atmosferom, gde mogu da se izazovu duboke, podsvesne emocije, i da se otvore one energije i snage u ljudskom umu koje i pojedince i društvo dovode u velika iskušenja. Ovo načelo bilo je osnovni postulat nemačkog espresionizma, čijom poetkom je Ranko Mladenović bio zaokupljen tokom svog celokupnog stvaralaštva. Verovatno je ovolika moć pozorišta, kao i ekspresionizma, uticala na Mladenovića da najveći deo svog stvaranja, kritičarskog rada, posveti razvijanju savremenog pozorišta u Srbiji u periodu posle Prvog svetskog rata - kaže autorka knjige, dr Ivana Ignjatov Popović.
Pored nje, o knjizi su govorili i profesor Teatrologije dr Zoran Đerić, asistent na Filozofskom fakultetu magistar Nevena Varnica i teatrolog dr Vesna Krčmar.
M.B.

Pretraga