U biblioteci Narodnog pozorišta održan prvi sastanak Patrona Hartefaktove plaforme NEW


23 februar 2019

Međunarodni Patronat Hartefaktove platforme NEW održan je u subotu 23. februara u biblioteci Narodnog pozorišta u Beogradu.

NEW Patronat, organizovan u saradnji sa Narodnim pozorištem u Beogradu i upravnicom Ivanom Vujić, ima za cilj da podrži savremeno dramsko stvaralaštvo i savremene dramske autore, prevodilaštvo, razmenu i očuvanje integriteta slobode dramskih autora danas u Evropi.

Članovi Patronata odlučili su da će raditi na definisanju i strukturi budućeg festivala koji će od 2020. godine, zasnovan na nasleđu bonskog i visbadenskog bijenala, biti organizovan u Beogradu.

Bijenale Nove evropske drame osnovano je 1992. godine, u trenutku kada se činilo da u Evropi padaju zidovi, sa ciljem da se prevaziđu nacionalne zabrane i granice dramske umetnosti, ali i sa idejom da Evropa nije samo Evropska unija, već da podrazumeva i umetnike od Turske do Islanda i svih ostalih zemalja.

U međuvremenu, Evropska unija se više puta proširivala, ali su se dizali novi zidovi i postavljale nove prepreke protiv nje, protiv ideje slobodnog putovanja misli, reči, ljudi i dela.

Danas, više nego ikad, u toj gotovo trodecenijskoj istoriji, imamo situaciju u kojoj su ove vrednosti ugrožene i veza umetnika i umetnosti sve manje moguća.

Upravo zbog toga je potrebno oživeti i održati ideju ovakvog festivala.

Na skupu u Beogradu boravio je i nekadašnji direktor i osnivač bonskog i visbadenskog bijenala, ugledni pozorišni reditelj i član prestižnog žirija najveće evropske pozorišne Nagrade "Premio Europa", Manfred Bajlharc, kao i vodeći dramski umetnici iz čitave Evrope.

Bajharc je posebno istakao neophodnodnost prevazilaženja granica, kako onih geografskih, tako i svih drugih, umetničkih, nacionalnih i isključujućih.

Kako su iz Hartefakta naglasili, tokom inicijalnog sastanka o uspostavljanju rada Patronata, članovi i članice ovog tela došli su do nekoliko zaključaka.

Patronat je uvideo neophodnost nastavljanja prakse Bona i Visbadena gde se u poslednjih 30 godina održavalo bijenale Nove evropske drame, te pronalazak adekvatne forme koja će ostvarivati te ciljeve.

Budući festival u Beogradu, u tom smislu, mora da poseduje i infrastrukturu, jer je, kako su jednoglasno zaključili, veoma važno nastaviti sa idejom rušenja zidova koji poslednjih godina niču u mnogim delovima Evrope.

Patroni su izrazili zabrinutost za rad dramskih pisaca danas, jer su, kako su oni istakli, uglavnom ugroženi pozorišnim politikama i strukturama, rediteljskim kultom i autorskim pravima, koja im se često uskraćuju.

Učesnici skupa su istakli da je danas, kada se čini da se u Evropi sve raspada, izuzetno važno obnoviti ideje i partnerstva koja podržavaju saradnju, razmenu i očuvanje mira na evropskom kontinentu.

Veoma važan segment te saradnje su diverzitet jezika na kojima komadi nastaju, mogućnost igranja koprodukcija, zajedničkih istraživanja, prevođenja i diseminacije dramskih dela širom Evrope.

Festivali, kao mesta susreta različitih ideja i mišljenja, bili su posebno bitni članovima Patronata, koji su uprkos efikasnosti društvenih mreža u komuniciranju, istakli važnost živog kontakta između umetnika i publike.

Kao poseban segment rada izdvojeno je bolje i jasnije povezivanje među dramskim umetnicima, koje neće biti zasnovano samo na razmenama ideja i poznanstvu, već i na akcijama solidarnosti, borbi protiv medijske i finansijske cenzure, kao i autocenzure.

Značaj NEW platforme i okupljanja patrona iz cele Evrope istakla je i v.d. upravnica Narodnog pozorišta u Beogradu Ivana Vujić, koja je kazala da će sa v.d. direktorkom Drame Tanjom Šljivar, takođe jednom od učesnica tog sastanka, pokušati da učini nacionalnu teatarsku kuću sa 150-godišnjom tradicijom otvorenijom i drugačijom. 

“Služiću teatru. Biti sluga je teško, ali to je suština ljubavi”, rekla je Ivana Vujić.

Pretraga