Otvorena izložba posvećena stvaralaštvu kostimografa Božane Jovanović


7 jun 2022

Izložba „Božana – slikar kostima“ posvećena našoj velikoj kostimografkinji Božani Jovanović (1932-2020), čarobnici magične i efemerne, a ipak opipljive i materijalne umetnosti pozorišne scene - pozorišnog kostima, koju su zajednički priredile Ivana Žigon i Dušica Knežević, otvorena je 7. juna u Muzeju Narodnog pozorišta. 

Sam čin otvaranja ove veličanstvene postavke, uz prisustvo mnogobrojne publike, sastojao se iz tri dela, a prvi je, uz muziku Petra Iljiča Čajkovskog i prigodne govore direktora Muzeja Dragana Stevovića, gospođe Dušice Knežević i prvaka Baleta Konstantina Kostjukova održan u foajeu partera Velike scene. 

Potom se publika, u društvu kostimiranih balerina Narodnog pozorišta, spustila u Muzej u kojem je priređen nastavak otvaranja u okviru kojeg su se prisutnima obratili nekadašnja upravnica Narodnog pozorišta Ivana Vujić, gospodin Stevović i moderator ovog dela programa Mirjana Barać.

Treći čin otvaranja, bio je posvećen Božaninim glumačkim inspiracijama Svetlani Ceci Bojković, Tanji Bošković i Ivani Žigon. Uz muziku Kamija Sen Sansa, tri priznate dramske umetnice čitale su svoje dirljive posvete Božani Jovanović objavljene u katalogu izložbe.  

Rečima: „Izložba je otvorena“ koje je izgovorio naš poznati slikar Nikola Žigon, sestrić Božane Jovanović, završen je zvanični deo ceremonije otvaranja, a nakon toga, dok je sa zvučnika dopirala muzika Božaninih omiljenih izvođača - grupe „Kvin“, kanadskog rokera Brajana Adamsa... publika je mogla da razgleda izložbu koja će biti dostupna do kraja septembra.

I, zaista, teško je predstaviti izložbom ovog formata jedan toliko obuhvatan, slojevit, promišljen, izrađen, materijalan i istovrmeno nematerijalan opus i stvaralaštvo jednog velikog umetnika kao što je Božana Jovanović.
 
Božana - slikar kostima - sluša, gleda, čita, proučava, mašta i beleži svoja maštanja slikajući na papiru, a potom, do poslednjeg detalja osmišljava i realizuje više od nezamislivih pet stotina premijernih kostimografskih ostvarenja (za drame, opere, balete) i isto tako nezamislivi broj pojedinačnih kostima koji ponekad broje nekoliko stotina po predstavi.

Božanina izuzetna, ovom izložbom još uvek nesaglediva i neobuhvatna karijera pozorišnog kostimografa, počinje 1950. godine u Beogradu i traje neprekidno do 2017. godine. Radila  je „čarobnica Božana“ - kako je njeni glumci, baletski igrači i pevači u ovoj izložbi najčešće nazivaju u svojim toplim i sadržajnim pismima, u skoro svim pozorišnim kućama naše zemlje i regiona i sarađivala sa najvećim rediteljima, scenografima, koreografima i glumcima... Veoma zapažena su bila i njena gostovanja u nacionalnim teatrima u Moskvi, Petrogradu, Stokholmu, Trstu i Berlinu.

U Narodnom pozorištu bila je zaposlena punih 35 godina kao kostimograf (od 1965 do 2000. godine), a lista premijernih kostimografskih ostvarenja u ovom teatru broji impozantnih 135. I broj priznanja koje dobila za svoj rad je impozantan - preko trideset najvećih nagrada u ovoj oblasti stvaralaštva.

Bez pretenzija na sveobuhvatnost, ova izložba je, pre svega, emotivna posveta i duboki poklon umetniku pozorišta i umetnosti uopšte; zatim, prikaz dragocenih kostimskih skica - za ovu priliku prikupljenih od porodice, kolega i prijatelja koji su ih dobili od  Božane i sačuvali; izbor fotografija koje su zabeležile Božaninu saradnju sa našim najdivnijim glumcima i igračima; i, na kraju, pregršt, ne manje uzbudljivih i dragocenih, zapisa i sećanja na rad sa Božanom iz pera njenih saradnika i kolega u teatru.

Postavkom u prostoru Muzeja Narodnog pozorišta i digitalizacijom korpusa artefakata i pratećih podataka pristupilo se, možda prvi put sistematskije, teško dostupnim materijalima i mahom neobrađenoj temi umetnika kostimografa u pozorištu. 

Saradnici na realizaciji izložbe bili su Radomir Milić (dizajn, prelom i priprema grafičkih materijala), Jelena Ratković (priprema i obrada vizuelnih materijala), Željko Jovanović (fotografija), Sanja Milosavljević (arhivski podaci), Jasna Saramandić (realizacija postavke) i Vera Mekić (priprema izloženih kostima).

Pretraga