Na Velikoj sceni održan koncert povodom 40 godina umetničkog rada koncertmajstora Edit Makedonske


13 novembar 2021

Svečani koncert povodom obeležavanja 40 godina umetničkog rada koncertmajstora Edit Makedonske, održan je 13. novembra na Velikoj sceni, pod dirigentskom upravom Đorđa Pavlovića i u režiji Ivane Dragutinović Maričić.

Pre početka ovog veličanstvenog događaja, glumac Hadži Nenad Maričić pročitao je bogatu biografiju Edit Makedonske, a potom se gledaocima obratio i naš proslavljeni bariton sa uspešnom inostranom karijerom Nikola Mijailović koji je slavljenici uručio Pečat Narodnog pozorišta u Beograda koji se dodeljuje povodom posebnog doprinosa životu i radu Narodnog pozorišta.

„Večeras na ovoj sceni prisustvujete nesvakidašnjem jubileju – proslavi 40 godina rada gospođe Edit Makedonske, koncertmajstora Orkestra Narodnog pozorišta. Pored rada u Narodnom pozorištu, ona aktivno koncertira širom naše zemlje i kroz interesantne programe promoviše umetničku muziku.  Uprava Narodnog pozorišta je u susret Danu pozorišta donela odluku da Pečat Narodnog pozorišta dodeli Edit Makedonskoj. Gospođi Edit, našoj Edit, od srca čestitam jubilej, želim dobro zdravlje, mnogo umetničkih uspeha u budućnosti i predajem joj ovo priznanje“, kazao je gospodin Mijailović. 

U okviru brižljivo odabranog programa izvedena su dela za violinu i orkestar Petra Iljiča Čajkovskog, Đuzepea Verdija, Žila Masnea, Arama Hačaturjana, Žila Masnea... 

Edit Makedonska je glavni koncertmajstor Narodnog pozorišta u Beogradu od 2003. godine, a član Orkestra od 1980. godine.

Rođena u Sofiji (Bugarska), Edit potiče iz muzičke porodice; violinu je počela da uči kod svoje majke Dijane Raponđijeve-Stojanović, a diplomirala je na Fakultetu muzičke umetnosti u Beogradu u klasi poznate prof. Fern Rašković.

Magistraturu violine i kamerne muzike završila je u Plovdivu (Bugarska) u klasi prof. Nedjalča Todorova, gde je bila angažovana i kao asistent na Fakultetu za muziku i igru.

Stekla je i diplomu solo pevanja u srednjoj muzičkoj školi „Mokranjac“ u Beogradu, a završila je i baletsku školu u Sofiji.

Radila je i kao profesor violine u muzičkim školama „Josif Marinković“ i „Vladimir Đorđević“ u Beogradu, a zatim i kao profesor violine i čitanja s lista na Akademiji lepih umetnosti.

Kao koncertmajstor bila je angažovana u Makedonskoj operi i baletu u Skoplju (Makedonija), u Operama u Varni i Plovdivu (Bugarska), Pozorištu na Terazijama u Beogradu, u Beogradskoj filharmoniji, Simfonijskom orkestru Radio-televizije Srbije, Beogradskim solistima Vojkana Borisavljevića i Simfonijeti Aleksandra Vujića.

Izvestan period bila je član prvoosnovanog Srpskog gudačkog kvarteta.

Osnivač je gudačkog kvarteta „Edit“ (2000) sa kojim je nastupala na koncertima i festivalima u Srbiji i Bugarskoj, a u Narodnom pozorištu njen kvartet je učestvovao u izvođenjima kamerne opere „Romansa“ Igora Rankovića (dirigent Đorđe Stanković) i opere „Don Kihot“ Žila Masnea, koja se u aranžmanu i pod umetničkim vođstvom dirigenta Angela Šureva izvodila dve godine na Sceni „Raša Plaović“ uz prvaka Beogradske opere Živana Saramandića u naslovnoj ulozi.

Edit Makedonska održala je brojne koncerte kao solista i koncertmajstor širom bivše Jugoslavije, u Austriji, Nemačkoj, Velikoj Britaniji, Francuskoj, Belgiji, Češkoj, Slovačkoj, Južnoj Koreji, Španiji, Grčkoj, Bugarskoj, Mađarskoj, Portugaliji, Danskoj, Japanu, Švajcarskoj i Italiji.

Godine 2017. imala je čast da bude koncertmajstor na prestižnom Pučinijevom festivalu u Tore del Lagu u Italiji.

Sarađivala je sa dirigentima kao što su Plasido Domingo, Johanes Harnajt, Tosio Janagisava, Borislav Ivanov, Aleksej Bogorad i Dejan Savić.

Na repertoaru solističkih koncerata posebno zastupa domaće muzičko stvaralaštvo, te premijernim izvođenjima dela srpskih kompozitora XX i XXI veka značajno doprinosi očuvanju i razvitku srpske muzičke baštine.

Snimala je za radio i televiziju, a bavi se i komponovanjem dečje muzike (pesme “Jabuka i leptir”; “Saša, ciganski pas” - muzika za knjige Bajki za decu autorke princeze Jelisavete Karađorđević).

Premijerno izvođenje kompozicije Mirjane Živković „Balada o polju“ za violinu i kamerni orkestar održano je uz Orkestar Narodnog pozorišta, a potom i Orkestar „Ljubice Marić”, za koju je kompozitorki temu dala sama Edit Makedonska.

Sa harfistkinjom Narodnog pozorišta Goranom Ćurgus osnovala je Duo „Edit” 2011. godine. Duo je do sada ostvario niz zapaženih nastupa, među kojima koncert otvaranja Međunarodnog festivala harfe u Beogradu kao i nastupi na festivalima u Ubu, Pančevu i u Sofiji.

Edit je dobitnik mnogih nagrada i priznanja i prvi je koncermajstor naveden u istoriji Narodnog pozorišta u Muzeju Narodnog pozorišta u Beogradu.

Pretraga