Centar za kulturu Tivat gostuje u Narodnom pozorištu sa predstavama „Ćelava pevačica“ i „Mirandolina“

11 februar 2025
Centar za kulturu Tivat gostovaće 23. februara (20.30) na Sceni „Raša Plaović“ sa komadom Ežena Joneska „Ćelava pevačica“ u režiji Jagoša Markovića, a dan kasnije sa renesansnom komedijom „Mirandolina“, što će, ujedno, biti i beogradska premijera te predstave u režiji Tanje Mandić Rigonat.
„Mirandolina“, premijerno izvedena 1. jula prošle godine u Tivtu, rađena je po motivima čuvene „Krčmarice Mirandoline” Karla Goldonija i adaptaciji koju je Petar Turini napravio u drugoj polovini 20. veka, a koji je menjao određene datosti komedije stavljajući glavnu junakinju u kontekst kapitalističkih odnosa, preispitujući odnose ljubavi i novca.
Goldonijeva Mirandolina jedan je od najčuvenijih ženskih likova u istoriji pozorišta, a ovo najnovije savremeno čitanje tog klasičnog komada iz sredine 18. veka, svojevrsna je pozorišna oda slobodi, nezavisnosti i samosvesti žene koja se bori za svoje ravnopravno „mesto pod suncem”.
Rediteljka Tanja Mandić Rigonat, koja potpisuje i dramsku i jezičku adaptaciju teksta, kao i izbor muzike, ističe da je Mirandolina „simbol samosvesne, buntovne žene“.
„U sebi baštini iskustvo i taktike iz raznih vremena kojima su žene zavodile muškarce i ratovale s njima u bespoštednoj borbi polova. Kakva je Mirandolinina sudbina u svetu kojim vlada Mamon, novac i pohlepa? Da li su sloboda i nezavisnost mogući, ili su samo velike iluzije? Šta je s ljubavlju? Kakav je odnos između ljubavi i novca, Erosa i Mamona? Za Bodrijara, umetnost je čin zavođenja. Mirandolina će nam pričati priču o sebi, kao umetnica koja u pozorištu igra svoj život, konstruiše i dekonstruiše narativ o ženi koja iznad svega ceni sopstvenu slobodu“, kaže Tanja Mandić Rigonat, koja je za režiju ove predstave dobila Nagradu „Jagoš Marković“ i time postala prvi laureat tog priznanja ustanovljenog letos na Festivalu „Purgatorije“ u Tivtu.
Uloge tumače Katarina Marković, Vučić Perović, Lazar Dragojević, Goran Vujović, Goran Slavić, Lara Dragović i Julija Milačić Petrović Njegoš.
U umetničkom timu su i Stefan Savković (kostimograf), Vesna Popović (scenografkinja), Irena Dragović (kompozitorka), Slavka Nelević (koreografija), Jelena Tvrdišić (video), Radomir Stamenković (dizajn svetla) i Elio Rigonat (obrada Mandolina Waltz-a).
Prvog dana gostovanja, 23. februara, Centar za kulturu Tivat nastupiće sa komadom Ežena Joneska „Ćelava pevačica“, poslednjoj predstavi koju je režirao Jagoš Marković.
U najnovijoj verziji tog čuvenog dela koje je Marković adaptirao i za njega uradio izbor muzike, igraju Olga Odanović, Branko Vidaković, Dubravka Drakić, Momčilo Otašević, Sandra Bugarski i Branimir Popović.
Joneskov originalni tekst na bokeški dijalekt preveo je Neven Staničić koji potpisuje i scenski govor, kostime je uradila Marija Marković-Milojev, scenografiju Tara Lazarević-Kisić a dizajn svetla Radomir Stamenković.
U toj predstavi, premijerno izvedenoj 1. jula 2023. godine u okviru Festivala mediteranskog teatra „Purgatorije“, groteska je dovedena do maksimuma u skladu sa komadom i korišćenjem glumaca poput aktera Čaplinovih slepstika.
„Ćelava pevačica je apsurd, besmisao, komedija, komedija, komedija, ali… Uvek je ispod komedije drama i teško je sada ozbiljno govoriti o toj predstavi koja je jako ozbiljna, a ja želim da se publika, odnosno narod smeje. Kad je besmisao? Kad nema Boga, kada nema ljubavi. Onda čovek misli da je on Bog i gotovo – onda počinje taj apsurdni i besmisleni svet (...) Premeštanje Joneskovih likova iz Londona u Boku, njima daje poseban novi šarm i specifičnu harizmu. U njima se onda identifikujemo i prepoznajemo te počinjemo da se smejemo samima sebi”, govorio je Marković uoči premijere „Ćelave pevačice“.
Predstava je na raznim festivalima u regionu osvojila više značajnih priznanja od kojih se posebno izdvajaju Nagrada za najbolju režiju koja je posthumno pripala Jagošu Markoviću (50. Dani komedije u Jagodini), Nagrada za najbolju predstavu (5. Festival „Teatar na raskršću”), Gran pri za najbolju žensku, odnosno mušku ulogu Olgi Odanović i Branku Vidakoviću (19. „Međunarodni festival glumca – Nikšić 2023“), kao i statueta „Milivoje Živanović" za najboljeg glumca na 28. „Danima Milivoja Živanovića" u Požarevcu koja je pripala Olgi Odanović.
Slične vesti
PREMIJERA DVA KRATKA BALETA - “ĆELAVA PEVAČICA” I “ONI” 17.01. NA SCENI “RAŠA PLAOVIĆ”
NA SCENI “RAŠA PLAOVIĆ” PREMIJERNO IZVEDENI KRATKI BALETI - “ĆELAVA PEVAČICA” I “ONI”
CNP IZ PODGORICE 18. I 19. MAJA GOSTUJE U NARODNOM POZORIŠTU
GLOB TEATAR GOSTUJE U NARODNOM POZORIŠTU
OPERA "RIGOLETO" 30. APRILA GOSTUJE U NIŠKOM NARODNOM POZORIŠTU
ZAGREBAČKI TEATAR „PLANET ART“ GOSTUJE 8. I 9. OKTOBRA U NARODNOM POZORIŠTU
Predstava „Dečije povrede“ 1. novembra gostuje u Narodnom pozorištu u Beogradu
HNK Zagreb gostuje u Narodnom pozorištu sa komičnom operom Jakova Gotovca „Ero s onoga svijeta“