Центар за културу Тиват гостује у Народном позоришту са представама „Ћелава певачица“ и „Мирандолина“

11 фебруар 2025
Центар за културу Тиват гостоваће 23. фебруара (20.30) на Сцени „Раша Плаовић“ са комадом Ежена Јонеска „Ћелава певачица“ у режији Јагоша Марковића, а дан касније са ренесансном комедијом „Мирандолина“, што ће, уједно, бити и београдска премијера те представе у режији Тање Мандић Ригонат.
„Мирандолина“, премијерно изведена 1. јула прошле године у Тивту, рађена је по мотивима чувене „Kрчмарице Мирандолине” Kарла Голдонија и адаптацији коју је Петар Турини направио у другој половини 20. века, а који је мењао одређене датости комедије стављајући главну јунакињу у контекст капиталистичких односа, преиспитујући односе љубави и новца.
Голдонијева Мирандолина један је од најчувенијих женских ликова у историји позоришта, а ово најновије савремено читање тог класичног комада из средине 18. века, својеврсна је позоришна ода слободи, независности и самосвести жене која се бори за своје равноправно „место под сунцем”.
Редитељка Тања Мандић Ригонат, која потписује и драмску и језичку адаптацију текста, као и избор музике, истиче да је Мирандолина „симбол самосвесне, бунтовне жене“.
„У себи баштини искуство и тактике из разних времена којима су жене заводиле мушкарце и ратовале с њима у беспоштедној борби полова. Kаква је Мирандолинина судбина у свету којим влада Мамон, новац и похлепа? Да ли су слобода и независност могући, или су само велике илузије? Шта је с љубављу? Kакав је однос између љубави и новца, Ероса и Мамона? За Бодријара, уметност је чин завођења. Мирандолина ће нам причати причу о себи, као уметница која у позоришту игра свој живот, конструише и деконструише наратив о жени која изнад свега цени сопствену слободу“, каже Тања Мандић Ригонат, која је за режију ове представе добила Награду „Јагош Марковић“ и тиме постала први лауреат тог признања установљеног летос на Фестивалу „Пургаторије“ у Тивту.
Улоге тумаче Kатарина Марковић, Вучић Перовић, Лазар Драгојевић, Горан Вујовић, Горан Славић, Лара Драговић и Јулија Милачић Петровић Његош.
У уметничком тиму су и Стефан Савковић (костимограф), Весна Поповић (сценографкиња), Ирена Драговић (композиторка), Славка Нелевић (кореографија), Јелена Тврдишић (видео), Радомир Стаменковић (дизајн светла) и Елио Ригонат (обрада Mandolina Waltz-а).
Првог дана гостовања, 23. фебруара, Центар за културу Тиват наступиће са комадом Ежена Јонеска „Ћелава певачица“, последњој представи коју је режирао Јагош Марковић.
У најновијој верзији тог чувеног дела које је Марковић адаптирао и за њега урадио избор музике, играју Олга Одановић, Бранко Видаковић, Дубравка Дракић, Момчило Оташевић, Сандра Бугарски и Бранимир Поповић.
Јонесков оригинални текст на бокешки дијалект превео је Невен Станичић који потписује и сценски говор, костиме је урадила Марија Марковић-Милојев, сценографију Тара Лазаревић-Kисић а дизајн светла Радомир Стаменковић.
У тој представи, премијерно изведеној 1. јула 2023. године у оквиру Фестивала медитеранског театра „Пургаторије“, гротеска је доведена до максимума у складу са комадом и коришћењем глумаца попут актера Чаплинових слепстика.
„Ћелава певачица је апсурд, бесмисао, комедија, комедија, комедија, али… Увек је испод комедије драма и тешко је сада озбиљно говорити о тој представи која је јако озбиљна, а ја желим да се публика, односно народ смеје. Kад је бесмисао? Kад нема Бога, када нема љубави. Онда човек мисли да је он Бог и готово – онда почиње тај апсурдни и бесмислени свет (...) Премештање Јонескових ликова из Лондона у Боку, њима даје посебан нови шарм и специфичну харизму. У њима се онда идентификујемо и препознајемо те почињемо да се смејемо самима себи”, говорио је Марковић уочи премијере „Ћелаве певачице“.
Представа је на разним фестивалима у региону освојила више значајних признања од којих се посебно издвајају Награда за најбољу режију која је постхумно припала Јагошу Марковићу (50. Дани комедије у Јагодини), Награда за најбољу представу (5. Фестивал „Театар на раскршћу”), Гран при за најбољу женску, односно мушку улогу Олги Одановић и Бранку Видаковићу (19. „Међународни фестивал глумца – Никшић 2023“), као и статуета „Миливоје Живановић" за најбољег глумца на 28. „Данима Миливоја Живановића" у Пожаревцу која је припала Олги Одановић.
Сличне вести
ПРЕМИЈЕРА ДВА КРАТКА БАЛЕТА - “ЋЕЛАВА ПЕВАЧИЦА” И “ОНИ” 17.01. НА СЦЕНИ “РАША ПЛАОВИЋ”
НА СЦЕНИ “РАША ПЛАОВИЋ” ПРЕМИЈЕРНО ИЗВЕДЕНИ КРАТКИ БАЛЕТИ - “ЋЕЛАВА ПЕВАЧИЦА” И “ОНИ”
ЦНП ИЗ ПОДГОРИЦЕ 18. И 19. МАЈА ГОСТУЈЕ У НАРОДНОМ ПОЗОРИШТУ
ГЛОБ ТЕАТАР ГОСТУЈЕ У НАРОДНОМ ПОЗОРИШТУ
ОПЕРА "РИГОЛЕТО" 30. АПРИЛА ГОСТУЈЕ У НИШКОМ НАРОДНОМ ПОЗОРИШТУ
ЗАГРЕБАЧКИ ТЕАТАР „ПЛАНЕТ АРТ“ ГОСТУЈЕ 8. И 9. ОКТОБРА У НАРОДНОМ ПОЗОРИШТУ
Представа „Дечије повреде“ 1. новембра гостује у Народном позоришту у Београду
ХНK Загреб гостује у Народном позоришту са комичном опером Јакова Готовца „Еро с онога свијета“