Služavka gospodarica
opera Đ. B. Pergolezija


SADRŽAJ
U starom Napulju, u ruiniranoj palati punoj pacova, živi stari i džangrizavi neženja Uberto sa svojom mezimicom, lenjom Mačkicom, koja veruje da je jedina i prava gospodarica kuće. Na tavanu palate stanuju služavke: sestre Serpina i Belinda, kao i njihova majka, kuvarica zvana La Mamma. One nisu vične kućnim poslovima, preziru rad, lenje su i bezobrazne, ali sanjaju o boljem životu. Zato su naumile da udaju lukaviju, ambiciozniju i lepšu sestru, Serpimu, za izlapelog gospodara Uberta i tako sebi obezbede udoban život. Mlađa sestra Belinda je romantična, ali jako smotana. Ona je zaljubljena u priglupog kućnog slugu Vesponea, nežnog mladića čije je srce dobro i toplo. Ambiciozna majka tu ljubav zabranjuje, jer želi da obe kćeri „dobro uda“ i tako im obezbedi ugodan život bez rada. Putem mnogih lukavstava, Serpina uspeva da nadmudri i zavede Uberta. Od služavke mu postaje žena i gospodarica palate. Pošto je sluga Vespone odigrao ključnu ulogu u ovoj prevari, majka blagoslovi njihovu ljubav i on dobija Belindu za nevestu. Kućni pacovi uspevaju da se dokopaju svadbene torte, kao glavne zakuske. Mačkica stiže prekasno da spase voljenog gospodara od užasne ženidbe.


ALEKSANDAR NIKOLIĆ
Rođen 1983.  Diplomirao pozorišnu i radio režiju na FDU u Beogradu, gde je na doktorskim studijama u oblasti audiovizuelnih umetnosti. Stručno se usavršavao u Italiji, Nemačkoj i Grčkoj. U Operi Narodnog pozorišta u Beogradu angažovan 2009/10. kao reditelj na održavanju i obnavljanju tekućeg repertoara: Karmen, Travijata, Figarova ženidba, Bal pod maskama, Ljubavni napitak, Zaljubljen u tri narandže, Lučija od Lamermura, Adrijana Lekuvrer, Don Paskvale… Kraljevska opera Kovent garden ga 2015/16. angažuje kao kao Director on duty i Assistant director. Docent je na Institutu za umetničku igru u Beogradu na predmetu Režija u operi i baletu od 2015/16. Režije (izbor) – u Narodnom pozorištu u Beogradu: Melanholični snovi grofa Save Vladislavića (svetska premijera opere Svetislava Božića), Šekspir: Soneti, Večna svetlost muzike, Nella note densaIn the Dark  NightU tamnoj noći, Božićno putovanje, ciklus muzičkih predstava za decu (Ukradena lutka, Daleko od doma, Čojstvo i junaštvo, Milosrđe); druge scene u Beogradu: Milutin Milanković, Pjero mesečar / pesnik Lenc (Madlenianum), Krcko Oraščić (Teatar 78), Istar (svetska premijera dela Ivana Brkljačića Dunav fest, Beogradska tvrđava); Draga mama / Bergman, jesenja sonata (AU i JDP), Le Chat botte (Paviljon „Veljković“), Ljiljan u dolu ili Jakob Apfelbek (TIBA festival), Čekajući Godoa (Muzej primenjenih umetnosti); u inostranstvu: Don Đovani (NP u Sarajevu), Le convenienze ed inconvenienze teatrali / Operni običaji i neuobičajenosti (HNK „Ivan plemeniti Zajc“, Rijeka, Hrvatska), Misteriozni stranac / Studije o divljoj guski, Pohvala ljubavi – Tristan i Izolda (Filodamatika, Rijeka), Stories my grandmother told me, Europe (UN)limited (KC Pavillion, Hanover, Nemačka).


ALEKSANDAR ILIĆ
Baletsku karijeru započeo u Narodnom pozorištu u Beogradu 1998. Baleti – Narodno pozorište: Viva la vida!, Lisabonska priča; Praznik ljubavi; Madlenianum: Balada o mesecu lutalici i Sobareva metla. Plesne predstave, instalacije i performansi: Fond Mila i kućni ljubimci (Bitef teatar); Iza ogledala (Kulturni centar Rex); My phobia – Pteronophobia (Laban konzervatorijum, London); Plesni teatar „Gospođe“  (NP); Igra Save ŠumanovićaBeračice (Institut za umetničku igru); Reminiscencija (Festival, Velenje). Dečje predstave: Čarobni pasulj („Pinokio“); Legenda o tebi (Atelje 212). Opere: Melanholični snovi grofa Save Vladislavića (NP); Čarobna frula (NP), Don Đovani (NP Sarajevo). Knjige stihova: Praznik srca i U prisustvu šapata.  Nagrade – individualne: Nagrada Narodnog pozorišta, Nagrada za životno delo „Filip Višnjić“, Zlatna značka; grupne: Nagrada grada Beograda, dve Nagrade „Dimitrije Parlić“. Diplomirani je komunikolog i magistar koreografije. Od 2015. je vanredni profesor za užu naučnu oblast Dramske i audiovizuelne umetnosti.

Premijerno izvođenje

Premijera Operskog studija „Borislav Popović“26. jun 2016. / Scena „Raša Plaović"

Libreto napisao Đenaro Antonio Federiko
Reditelj Aleksandar Nikolić
Dirigent i klavirska pratnja Dijana Diskić
Koreograf i saradnik za scenski pokret Aleksandar Ilić
Scenograf Miraš Vuksanović
Kostimograf Katarina Grčić Nikolić
Adaptacija srpskog teksta 
Sofija Pižurica

Premijerna podela:
Serpina, služavka Sofija Pižurica
Uberto, gospodar Mihailo Šljivić
Vespone, sluga Jakša Filipovac k.g.*
La mamma, kućepaziteljka Tijana Malik k.g.**
Sestra Belinda, kuvarica Vladimir Čubrilo k.g.**
Mačkica-gospodarica Katarina Stojković k.g.**
Mišica 1 Marija Vučenović k.g.**
Mišica 2 Mila Stijak k.g.**
Mišica 3 Frančeska Pivko k.g.***

Inspicijent Ana Milićević
Korepetitor Dijana Diskić
Asistent kostimografa i modelar obuće Ružica Ristić
Asistent scenografa Jasna Saramanić
Majstor maske Dragoljub Jerimić
Majstor svetla Dušan Pivač
Majstor pozornice Zoran Mirić
Majstor tona Dejan Dražić

DEKOR I KOSTIMI SU IZRAĐENI U RADIONICAMA NARODNOG POZORIŠTA
* Srednja baletska škola „Lujo Davičo“
** Institut za umetničku igru, Beograd
*** Baletski studio „Dizajn pokreta M i M“

Pretraga