SAVIĆ I STAMATOVIĆ RAZGOVARALI SA NAUČNIM ISTRAŽIVAČIMA IZ INOSTRANSTVA


14 jun 2013

Vršilac dužnosti upravnika Narodnog pozorišta u Beogradu Dejan Savić i njegov pomoćnik Aleksandar Stamatović, primili su u petak 14. juna naučne istraživače iz inostranstva Dejvida Hinmena i Čihuan Park.

Na taj način, uspešno je okončana dvomesečna saradnja Narodnog pozorišta i Univerziteta umetnosti u Beogradu. Naime, od aprila do juna, Narodno pozorište ugostilo je pomenuta dva strana studenta ERASMUS MUNDUS master programa International Performance research – Dejvida Hinmena (David Heeneman) iz Holandije i Čihan Park (Ji Hyeon Park) iz Južne Koreje.
Njih dvoje izrazili su zahvalnost Upravi Narodnog pozorišta na gostoprimstvu i stručnoj pomoći.
Povod za saradnju bilo je naučno istraživanje u okviru teme "Razvoj Narodnog pozorišta u 21. veku".
Istraživačko-dokumentacioni centar Narodnog pozorišta toplo i profesionalno dočekao je mlade istraživače i pomogao im u stvaranju dobre okosnice za disertaciju i dalji naučni rad.
Na osnovu stručnog mišljenja i potreba njihovog istraživanja, dostavljeni su im stručni dokumenti i literatura i pružene usluge prevoda na engleski jezik. Dobili su akademske tekstove o istoriji srpske kulture, o počecima pismenosti kod Srba, nastanku i istoriji teatra, nastanku i istoriji Narodnog pozorišta, uz uvid u repertoar i popis najznačajnijih stvaralaca srpskog teatra.
Komparativna studije rukovodioca Istraživačko-dokumentacionog centra dr Milovana Zdravkovića o Narodnom pozorištu u Engleskoj i Nemačkoj, poslužila je kao polazna osnova da se oformi upitnik, kojim su pružene jasnije smernice kojima treba da se kreće istraživački rad.
Na osnovu izveštaja dostavljenog mentorima na Univerzitetu umetnosti i upravi Narodnog pozorišta, kao i ličnog utiska, zaključujemo da su gospodin Hinmen i gospođica Park stekli sledeća znanja i veštine: pojmovno razumevanje termina "narodno" u kontekstu Narodnog pozorišta u Beogradu, kroz kritičko ispitivanje njegovog istorijskog razvoja, kulturnog identiteta, organizacije, repertoara i zasluga na nacionalnom i internacionalnom nivou; potom, stekli su sposobnost da uporede i suprotstave različite kulture, gledišta i društvene sisteme kroz analizu istorijskih i savremenih pristupa pozorištu i izvedbi; naposletku, unapredili su veštine kreativnog mišljenja i pisanja, kao i svoju kompetenciju.
U njihovim izveštajima stoje sledeći zaključci: iako Narodna pozorišta Južne Koreje, Holandije i Srbije razlikuju politički, geografski, kulturalni i istorijski kontekst, ujedinjuje ih izazov da se održi nacionalni identitet u svetu globalizacije. Delotvorne strategije za održanje indentiteta uključuju dobro elaborirano stvaranje produkcije (i koprodukcije), planiranje programa (sa akcentom na predstave domaćih autora) i što efektivnije komuniciranje sa publikom (kroz tematike predstava, radionice, promocije i predavanja, olakšice u kupovini karata i dr.).
Na osnovu dobijenih informacija i razmenjenih iskustava, istraživači Istraživačko-dokumentacionog centru Narodnog pozorišta rade na uporednoj analizi, sa akcentom na metode kojima bi se poboljšao status Narodnog pozorišta u svetu. U narednom periodu, studije će biti publikovane u stručnim časopisima u Srbiji, Holandiji i Južnoj Koreji.
Izveštaji i zahvalnica istraživača u originalu, dobijaju se na upit u Upravi Narodnog pozorišta, u Istraživačko-dokumentacionom centru i u Direkciji drame.
M.S.B./I.R.

Pretraga