Najpoznatiji srpski tenor Zoran Todorović gostovao u operi „Toska“


16 april 2022

U operi Đakoma Pučinija „Toska“ koja je 16. aprila izvedena na Velikoj sceni pod dirigentskom upravom Ane Zorane Brajović, u ulozi Kavaradosija nastupio je jedan od deset vodećih svetskih tenora današnjice Zoran Todorović. 

Naslovnu rolu pevala je prvakinja Opere Jasmina Trumbetaš Petrović, dok je ulogu barona Skarpije tumačio Nikola Mijailović, bariton svetskog renomea i čest gost na mnogim značajnim operskim scenama širom sveta.

Uloge su ostvarili i Mihailo Šljivić, Vuk Matić, Darko Đorđević, Gavrilo Rabrenović, Sveto Kastratović i Lenka Maksimović.

U predstavi su učestvovali Hor i Orkestar Opere Narodnog pozorišta u Beogradu.

Scenografiju je kreirao Miraš Vuksanović, a kostime Katarina Grčić Nikolić.

Premijera je održana 2. aprila 2014. godine u režiji Dejana Proševa.
 
Radnja opere, koja predstavlja mesto stalnog preplitanja političkih i ljubavnih intriga, dešava se u Rimu juna 1800. godine, u vreme Napoleonovog proboja u Italiju i pretnje preotimanja tog grada od tadašnjeg Napuljskog kraljevstva.

Glavni junaci priče su strastvena i impulsivna diva Florija Toska, romantični, slobodoljubivi i zaljubljeni slikar Mario Kavaradosi i vlastoljubivi i beskrupulozni šef policije baron Skarpija.

„Toska" je praizvedena 14. januara 1900. godine u Teatro Costanzi u Rimu.

Srpska praizvedba održana je 10. januara 1914. godine na Velikoj sceni Narodnog pozorišta u Beogradu.

 

ZORAN TODOROVIĆ:

Operski pevač  Zoran Todorović već godinama veoma uspešno nastupa u najznačajnijim  svetskim operskim kućama kao što su Bavarska državna opera, Semper opera u Drezdenu, Nemačka opera i Državna opera u Berlinu, Holandska opera, Teatar La Mone u Briselu, Bečka državna opera, Opera San Franciska, Opera Los Anđelesa, Teatar Kapitol u Tuluzu, Marsejska opera, Kraljevska opera Kovent Garden,  kao i na Festivalu u Bregencu i u Narodnom pozorištu u Tokiju, pod upravom najznačajnijih dirigenata našeg vremena.
 
Iako je karijeru započeo kao lirski tenor raspon njegovog glasa omogućava mu da peva i dramske uloge. Todorović je 2009. godine, na opšte oduševljenje publike Masimo Teatra u Palermu, izveo svoj prvi vagnerovski repertoar, i to u naslovnoj ulozi Vagnerove opere Lorengrin. 

Od tada se na njegovom repertoaru niže veliki broj uloga dramskih tenora među kojim su: Andre Šenije, Dik Džonson u operi Devojka sa zapada,  Žan u Masneovoj operi Herodijada, Polion u Normi, Manriko u Travijati, Don Alvaro u operi Moć sudbine, Turidu u Kavaleriji rustikani, Kanio u Pajacima, Don Hose u Karmen, Kalaf u Turandotu, Ruđero u Lastavici, Kralj Artur... 

Godine 2013. svom repertoaru dodaje nove uloge iz Vagnerovih i Verdijevih opera, pojavljujući se kao Radames u Aidi u Marseju i u naslovnoj ulozi opere Parsifal u Flamanskoj operi. 

U sezoni 2016/17, Todorović postiže veliki uspeh svojim debitovanjem na sceni u naslovnoj ulozi nove produkcije Otelo u Nemačkoj operi na Rajni u Dizeldorfu, gde kasnije izvodi i Kalafa u Turandotu. On je takođe pevao u La Wally kao Đuzepe Hagenbah u pozorištima u Modeni, Pjačenci i Ređo Emiliji.

Todorovićeva angažovanja u sezoni  2017/18 su uloga Hagenbaha u La Wally, Điljo Teatru u Luki, uloga Pinkertona u operi Madam Baterflaj u Nemačkoj operi na Rajni, Kania u Pajacima, Kalafa u Turandotu sa Nacionalnom operom Bukurešt i uloga Kavaradosija u Toski na Operskom festivalu u Savonlini.

Njegovi budući projekti su naslovna uloga u Lorengrinu i uloga Eleazara u operi Jevrejka sa Flamanskom operom, kao i prvo pojavljivanje u ulozi Apolona u operi Dafne Riharda Štrausa u Hamburškoj državnoj operi, opera Jevrejka u Nacionalnoj Operi Hannover i Irod u Salomi u Operi Bastilja u Parizu.
 
NIKOLA MIJAILOVIĆ:
 
Nikola Mijailović, operski pevač – bariton, umetnik svetskog renomea i čest gost na mnogim značajnim operskim scenama širom sveta. Od novembra 2021. godine imenovan je za direktora Opere Narodnog pozorišta u Beogradu.

Rođen je u Beogradu 1973. godine. Nakon završenog klavirskog odseka srednje muzičke škole „Dr Vojislav Vučković“, studije solo pevanja na FMU upisuje u klasi svoje majke, primadone Radmile Smiljanić. 

Diplomirao je na Bečkom konzervatorijumu a magistrirao na „Kertis institutu za muziku“ u Filadelfiji. Nakon usavršavanja u „Operi Bastilja“ u Parizu i Muzičkoj akademiji zapada u Santa Barbari, svoje pevačko obrazovanje zaokružuje diplomom milanske Skale 1999. godine.

Pobednik je 5. međunarodnog takmičenja „Lućano Pavaroti“ u Filadelfiji 1995., dobitnik prvih nagrada na takmičenjima studenata muzike SFRJ u Herceg Novom 1991. „Mario Lanca“ u Filadelfiji 1995., kao i treće nagrade na takmičenju „Lejla Genčer“ u Istanbulu 1997. godine.

Gostovao je u operskim kućama poput milanske Skale, Venecije, Verone, Las Palmasa, Drezdena, Hanovera, Tokija, Seula, Pekinga, Beča, Katanije, Moskve i Tel Aviva. 

Njegov repertoar obuhvata četrdesetak vodećih uloga baritonskog faha, kao što su Rigoleto, Nabuko, Jago, Evgenije Onjegin, Skarpija...

 

JASMINA TRUMBETAŠ PETROVIĆ:

Još tokom studija bila je nagrađivana kao najbolji student na odseku za solo pevanje i dobijala  Nagrade: Biserka Cvejić, Petar Konjović, Jelena Mihajlović, Aleksandar Trifunović .U Operi Narodnog pozorišta u Beogradu  je angažovana od 1993. godine, najpre kao član Operskog studija ,a potom, kao solista od 1996. godine. Pevajući glavne uloge  sopranskog repertoara, 2002. godine dobija zvanje prvakinje Opere.

Dobitnica je mnogih nagrada u zemlji i nostranstvu među kojima se ističu  Nagrade Narodnog pozorišta za najbolja individualna premijerna umetnička ostvarenja u okviru repertoara Narodnog pozorišta za uloge Manon Lesko (2020), Aida (2013, predstava izvedena u okviru proslave 1700 godina Milanskog edikta u Viminacijumu), Leonora (2009) iz opere „Moć sudbine“ i  Margareta (2003) iz opere „Faust“. 
Dobitnica je nagrade Pečat Narodnog pozorišta koji se dodeljuje za poseban doprinos životu i radu Narodnog pozorišta (2021), kao i Javne pohvale  za rezultate  u radu od izuzetnog značaja za uspešnu aktivnost Narodnog pozorišta u Beogradu za sezonu 2014/2015.

U Italiji na takmičenju „Spontini-Pergolesi“ 2000.god . osvojila je prvu nagradu , a zatim  i specijalnu nagradu za najbolje izvođenje  kompozicije  „Japan“ M. Milojevića na takmičenju Jeunesse Musicales u Beogradu 1993. godine.

U inostranstvu sa Operom Narodnog pozorišta u Beogradu gostovala je kao Tatjana u Onjeginu prvo u Mađarskoj na festivalu Bartok u Miškolcu (2004) zatim u Rumuniji u Temišvaru, Italiji - Ravena, Rovigo, Vićenca (2009), i Hrvatskoj kao Dezdemona u Otelu u HNK-Osijek (2017).

Samostalno je gostovala kao Leonora u Trubaduru u Azerbejdžanu i u Bugarskoj u više teatara, kao Toska gostovala je u Hrvatskoj u HNK Osijek, kao  Aida (2008) na festivalu  Gars am Kamp kod Beča u Austriji sa velikim uspehom i odličnim kritikama: ,,Kao Aida fascinirala je čudesnim pianima u glasu i dramatikom... Kao Aida, takođe je  gostovala u Rumuniji 2013 u Krajovi i Brašovu, a kao Tatjana u Bukureštu.

Sa Operom Petruceli iz Barija u ulozi Madam Baterflaj gostovala je u Seulu u režiji Daniele Abada, a dirigovala je Đana Frata (2011). 
Kao Leonora u Verdijevoj operi Moć sudbine, gostovala je u produkcijama u Makedoniji u Skoplju i u Sloveniji u Mariboru tokom sezone 2010/11.

U novembru 2009. godine pevala je naslovnu ulogu  u praizvedbi   opere Hasanaginica R. Kambaskovića. 
U aprilu 2014 sa ulogom Toske na sceni Narodnog pozorišta u Beogradu proslavila je svoj jubilej povodom 20 godina umetničkog rada. 
Od strane UMUS-a za ulogu Toske je dobila Nagradu za najbolji nastup  i  njena Toska je proglašena  događajem sezone za 2014. godinu. 

Pored operskog repertoara neguje i koncertni , te je nastupala na koncertnim podijumima  kako u Beogradu i  u Srbiji tako  i u inostranstvu: Italija, Nemačka, Grčka, Francuska, Koreja, Portugalija, Austrija, Rumunija, Poljska, Rusija, Engleska, Danska, Norveška, Izrael..  

Sarađivala je sa mnogim domaćim i stranim dirigentima i operskim umetnicima.

Od  2015 godine zajedno sa kolegama iz celog sveta  član je žirija i vokalni pedagog majstorskog kursa IMVAJ u Jerusalimu ,a takođe  i član žirija  mnogih međunarodnih  takmičenja. 

Dugogodišnji je član UMUS-a, a umetnički direktor Opere Narodnog pozorišta u Beogradu je bila u periodu od sezone 2018/19 do sezone 2021/22. 

Tokom dosadašnje karijere ostvarila je niz uloga sopranskog faha, a naraočito iz opera Verdija i Pučinija.

Pretraga